Zasiłek rehabilitacyjny
W Norwegii można chorować maksymalnie jeden rok, a po upływie tego terminu należy wnioskować do NAV o zasiłek rehabilitacyjny. Jest on przyznawany na maksymalnie 3 lata z ewentualną możliwością przedłużenia po spełnieniu określonych wymogów.
Kiedy aplikować?
Zasiłek rehabilitacyjny nie jest przyznawany automatycznie po skończeniu jednego roku pobierania zasiłku chorobowego – należy o niego wystąpić. Najlepiej dokumenty składać na miesiąc, dwa przed końcem pobierania zasiłku chorobowego.
Wymogi i procedura
Osoba zainteresowana uzyskaniem prawa do zasiłku rehabilitacyjnego powinna przedstawić dokumenty medyczne, które zaświadczają, że jest ona niezdolna do podjęcia jakiejkolwiek pracy. NAV musi stwierdzić przynajmniej 50% tej niezdolności. Kolejnym wymogiem jest bycie członkiem norweskiego systemu ubezpieczeń społecznych od minimum 5 lat bez przerwy przed datą zachorowania.
Wniosek można wysłać w formie papierowej lub elektronicznej. Wnioskodawca musi się również zarejestrować jako osoba bezrobotna poszukująca pracy. W trakcie pobierania zasiłku rehabilitacyjnego chory jest zobowiązany do wysyłania kart meldunkowych co dwa tygodnie. To na ich podstawie NAV wypłaca zasiłek rehabilitacyjny. Należy również wypracować razem z NAV plan aktywności.
Podanie o zasiłek rehabilitacyjny jest skomplikowane i składa się z kilku części. Należy dopilnować, aby każda z tych części została wypełniona prawidłowo. Ponadto często występują problemy z rejestracją oraz z początkowym wysyłaniem kart meldunkowych. Często NAV prosi o dosłanie dodatkowych dokumentów. W międzyczasie NAV może wysyłać również inne listy lub wiadomości – wówczas warto skonsultować się ze specjalistą, który przeprowadzi przez cały proces aż do wydania decyzji.
W czym możemy pomoc?
Na początek odpowiemy na wszystkie pytania, jakie będziesz miał w związku z aplikowaniem o zasiłek rehabilitacyjny. Stworzymy prosty plan, w którym przedstawimy przebieg całej procedury. Wypełnimy dla Ciebie wniosek i sprawdzimy poprawność wszystkich dokumentów. Podpowiemy również, jakie dokumenty medyczne należy zdobyć, a potem sprawdzimy ich poprawność. Możemy również kontaktować się z NAV w imieniu naszych klientów. Po złożeniu podania nadal jesteśmy do Twojej dyspozycji tak długo, aż otrzymasz decyzję w sprawie przyznania świadczenia.
Koszt: 600 PLN