tel +48 724 077 377

tel +47 967 39 212

mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zasiłek chorobowy – wsparcie w składaniu wniosku

Zasiłek chorobowy przyznawany przez NAV zwykle wynosi 100 % ostatniego wynagrodzenia. W Norwegii co do zasady zwolnienie lekarskie jest jedynie podaniem o ten zasiłek i nie gwarantuje jego przyznania. W każdym przypadku NAV ocenia sprawę indywidualnie i decyduje czy zasiłek się należy. Tak jak w przypadku zasiłku opiekuńczego jest wiele wymogów i zasad, jakie należy spełnić, aby uzyskać prawo do wypłaty świadczenia – jednym z nich jest ogólna zasada, aby przed przejściem na ten zasiłek pracować minimum 4 tygodnie. Dla uproszczenia podzielmy sprawy zasiłku chorobowego na dwa przypadki.

Zasiłek chorobowy

Co w sytuacji uzyskania zwolnienia od norweskiego lekarza?

Chory udając się do norweskiego lekarza, może uzyskać zwolnienie w formie tradycyjnej papierowej lub elektronicznej. Zwolnienie lekarskie w formie papierowej składa się z 4 części – każda z nich jest adresowana do innego podmiotu. Dla chorego najważniejsze jest wypełnienie punktu 13 w części D, którą otrzymał od lekarza i wysłał ją do NAV. Po zakończeniu wizyty u specjalisty należy niezwłocznie poinformować pracodawcę o chorobie i jej okresie.

Jeżeli lekarz wystawi zwolnienie lekarskie w formie elektronicznej (opcja dostępna dla osób, które mają możliwość logowania na profilu NAV za pomocą np. BANKID) to należy dwa razy zalogować się na swój profil NAV w trakcie takiego zwolnienia. Pierwszy raz na początku i drugi raz pod koniec – wszystko po to, by wypełnić odpowiednie formularze. Zdarzają się sytuacje, że NAV dzieli okres zwolnienia lekarskiego – wówczas należy logować się częściej, w odpowiednim dniu i wysłać formularz do instytucji. W portalu znajdują się dokładne daty, w których formularz będzie dostępny do wypełnienia.

Po spełnieniu tego wymogu należy współpracować z pracodawcą, być z nim w kontakcie, odpowiadać na jego zapytania, ale też informować go za każdym razem, gdy zostanie wystawione nowe zwolnienie lekarskie. W międzyczasie NAV – jeżeli uzna to za niezbędne – będzie przesyłać dodatkowe listy z prośbą o dosłanie dodatkowych dokumentów – należy je wtedy zgromadzić i wysłać do instytucji w zadanym terminie.

Jak jest traktowane zwolnienie od polskiego lekarza?

W momencie, kiedy zachorujesz i udasz się do polskiego lekarza, powinieneś uzyskać od niego zwolnienie lekarskie w formie papierowej. Z tym dokumentem musisz udać się do ZUS. To ZUS powinien wysłać zwolnienie do NAV. Należy pamiętać, aby w ZUS wypełnić dodatkowy dokument – oświadczenie własne do zagranicznych zwolnień lekarskich. Dokument ten musi być dołączony do każdego polskiego zwolnienia lekarskiego.

Po wyjściu od lekarza należy niezwłocznie poinformować pracodawcę o chorobie. W międzyczasie NAV, jeżeli uzna to za niezbędne, będzie przesyłać dodatkowe listy z prośbą o dosłanie dodatkowych dokumentów – należy je wtedy zgromadzić i wysłać do NAV w zadanym terminie.

W przypadku zwolnienia lekarskiego w Norwegii to pracodawca jest zobowiązany do zapłaty wynagrodzenia za pierwsze 16 dni kalendarzowych zwolnienia (bez sobót i niedziel). Tylko w szczególnych wypadkach może nie wypełnić tego obowiązku. Pracodawca jest również zobowiązany do wysłania do NAV specjalnego dokumentu o dochodach chorego pracownika. Powinien to zrobić w sposób elektroniczny, w możliwie jak najkrótszym czasie – NAV nie przyjmuje już tych dokumentów wystawionych papierowo. W Norwegii zasiłek chorobowy można pobierać maksymalnie 1 rok (52 tygodnie). Po tym czasie, jeżeli dana osoba dalej jest chora, powinna aplikować o zasiłek rehabilitacyjny lub ewentualnie rentę. Decyzję najlepiej podjąć po konsultacji z lekarzem.

W czym możemy pomóc?

Na każdym etapie aplikowania o zasiłek chorobowy można popełnić błąd – często z nieznajomości procedur i przepisów. Dzięki ogromnemu doświadczeniu pomagamy na każdym etapie walki o zasiłek chorobowy. Oferowana pomoc może polegać na wyjaśnieniu kwestii, które są dla Ciebie trudne – wtedy wystarczy rozmowa telefoniczna. Pomagamy również wypełniać wnioski i formularze, jeżeli jest to konieczne. Często jednak nie jest to wystarczające i konieczne jest wykonanie telefonu do NAV po to, aby dopytać, na jakim etapie jest sprawa, czy nie brakuje jakiś dokumentów lub czy nie należy czegoś wyjaśnić.

Możemy kontaktować się z NAV w Twoim imieniu na podstawie udzielonego upoważnienia. Dzięki temu dokumentowi, urzędnik w NAV przekazuje informacje np.: na jakim etapie jest sprawa i co można zrobić, aby przyspieszyć lub zakończyć jej procedowanie. W trakcie załatwiania kwestii związanych z zasiłkiem chorobowym jesteśmy w ciągłym kontakcie telefonicznym lub mailowym.

Dodatkowo, jeżeli mają Państwo jakieś pytania odnośnie zasiłku chorobowego, zachęcamy do kontaktu telefonicznego – lepiej jest się dopytać niż popełnić błędu. Często udzielamy konsultacji telefonicznych za darmo i dopiero kiedy musimy wykonać konkretne działanie – jest ono płatne.

Koszt wypełnienia oświadczenia własnego do zagranicznych zwolnień lekarskich – 75 PLN

Koszt sporządzenia pełnomocnictwa (w cenie dwa telefony do NAV) – 200 PLN

Koszt telefonu do NAV – 100 PLN

Zdarzają się również sytuacje, że w sprawach zasiłku chorobowego należy wykonać dodatkowe usługi – wtedy są one negocjowane osobno i wykonane dopiero po uzyskaniu aprobaty.

Co warto wiedzieć o świadczeniu rehabilitacyjnym?

W Norwegii można chorować maksymalnie jeden rok i po upływie tego terminu, jeżeli dana osoba dalej jest chora, należy aplikować do NAV o zasiłek rehabilitacyjny. Jest on przyznawany na maksymalnie 3 lata z ewentualną możliwością przedłużenia po spełnieniu określonych wymogów.

Kiedy aplikować?

Zasiłek rehabilitacyjny nie jest przyznawany automatycznie po skończeniu jednego roku pobierania zasiłku chorobowego - należy o niego aplikować. Najlepiej dokumenty składać w 11 miesiącu pobierania zasiłku chorobowego.

Wymogi i procedura

Osoba zainteresowana uzyskaniem prawa do zasiłku rehabilitacyjnego powinna przedstawić dokumenty medyczne, które zaświadczają, że jest ona niezdolna do podjęcia jakiejkolwiek pracy. NAV musi stwierdzić przynajmniej 50 % niezdolności do podjęcia jakiejkolwiek pracy. Kolejnym wymogiem jest bycie członkiem norweskiego systemu ubezpieczeń społecznych minimum 3 lata, bez przerwy przed punktem zachorowania.

Składamy wniosek, należy wysłać do NAV w formie papierowej lub elektronicznej. Wnioskodawca musi się również zarejestrować jako osoba bezrobotna, poszukująca pracy. W trakcie pobierania zasiłku rehabilitacyjnego chory jest zobowiązany do wysyłania kart meldunkowych co dwa tygodnie. To na ich podstawie NAV wypłaca zasiłek rehabilitacyjny. Należy również wypracować razem z NAV plan aktywności. Zwykle plan aktywności polega na leczeniu, ale w zależności od sytuacji może też zawierać inne elementy.

Podanie o zasiłek rehabilitacyjny jest skomplikowane i składa się z kilku części. Należy przypilnować, aby każda z tych części została wypełniona prawidłowo. Dodatkowo często występują problemy z rejestracją oraz z początkowym wysyłaniem kart meldunkowych. Często NAV prosi o dosyłanie dodatkowych dokumentów. W międzyczasie możesz również otrzymać inne listy lub wiadomości – wówczas, warto skonsultować się ze specjalistą, który przeprowadzi Cię przez cały proces, aż do wydania decyzji.

W czym możemy pomoc?

Na początek odpowiemy na wszystkie pytania, jakie będziesz miał w związku z aplikowaniem o omawiany zasiłek. Stworzymy prosty plan, w którym przedstawimy przebieg całej procedury. Podanie oraz niezbędne załączniki wypełniamy w sposób profesjonalny. Po złożeniu podania nadal jesteśmy do Twojej dyspozycji – tak długo, aż nie otrzymasz decyzji w sprawie przyznania świadczenia.

Koszt usługi: 500 PLN

Cena obejmuje:

  • wypełnienie oraz złożenie wniosku w sposób tradycyjny (papierowy) lub elektroniczny,
  • sprawdzenie poprawności dokumentów przed złożeniem wniosku,
  • pomoc ekspercką w każdej sprawie dotyczącej wniosku od momentu jego złożenia, aż do momentu otrzymania decyzji,
  • tłumaczenie dokumentów, jeżeli takie przyjdą z NAV,
  • dodatkowo wykonanie telefonu do NAV w ciągu 2 miesięcy po złożeniu wniosku w celu zweryfikowania statusu sprawy.

Jeśli jesteś zainteresowany i chcesz rozpocząć współpracę – skontaktuj się z nami.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.